ponedjeljak, 9. veljače 2015.

UNUTRAŠNJA BALISTIKA ORUŽIJA SA OLUČENIM CIJEVIMA



Sistem opaljenja metka kod oružja sa olučenim cijevima je sličan onome kod
sačmarica. Međutim, postoji bitna razlika u prolasku projektila kroz olučenu

(žlijebljenu) cijev. Naime unutrašnjost cijevi je narezana sa 4, 6 i više žljebova
koji zrno vode kroz cijev, prisiljavajući ga da se rotira, dajući mu obrtno kretanje
koje će mu poslije izlaska iz cijevi omogućiti bolje držanje pravca (stabilizaciju)
pa time i preciznije pogađanje cilja. Oluci u cijevi zahtijevaju sasvim druge vrste
baruta sa postepenim progresivnim sagorijevanjem koji će poslije opaljenja inte-
zitet sagorijevanja tokom prolaska kroz cijev postepeno povećavati, tako da se i
pritisak postepeno progresivno povećava, pa je kod oružja sa olučenim cijevima
pritisak najjači na 15 cm od ležišta metka u duši cijevi, dok je najveća brzina po-
tisnutog zrna kao kod sačmare na ustima cijevi. Sagorijevanje baruta u olučenim
cijevima odvija se progresivno kroz cijelu dužinu cijevi, samim tim i dužina ci-
jevi mora da bude primjerena (dovoljno duga) pa je najčešće u zavisnosti od
kalibra od 50 do 65 cm kako bi što veći procenat baruta u cijevi sagoreo pa time
i predao potpunu energiju projektilu u samoj cijevi.
Pritisci sagorelih barutnih gasova u oružju sa olučenim cijevima su mnogo
veći nego kod sačmarica i kreću se od oko 2700 pa do 3750 i više bara. Zbog
velikog otpora zrna u olučenoj cijevi i tako visokog pritiska cijelom dužinom
zidovi olučene cijevi su deblji cijelom svojom dužinom u odnosu na glatke cijevi
sačmarica.
Zbog velikog otpora zrna u prolazu kroz oluke nastaje habanje materijala,
košuljice zrna (tombaka) koja je mekša od cijevi pa u olucima cijevi ostaje sloj
skinutog materijala koji se mora redovno čistiti zajedno sa ostacima nesago-
relog baruta i čađi, kako bi se održala željena preciznost oružja sa olučenim
cijevima.
Početna brzina ispaljenog zrna u ustima cijevi kod olučenih cijevi je mnogoveća nego kod sačmarica i kreće se od oko 670 pa do 1130 i više m/s.

Nema komentara :

Objavi komentar